بروزرسانی: 19 آذر 1404
صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
جمعه گذشته صنعت خودروی استرالیا که بیش از یک قرن قدمت دارد، به کار خود پایان داده و تولید محصولات برند GM Holden Ltd در خاک این کشور متوقف شد. این برند در اصل زیر مجموعه کمپانی بزرگ جنرال موتورز بوده و به تولید و واردات مدل های مختلف آمریکایی فعالیت داشت. علاوه بر این، یک صنعت قوی فولاد داخلی فرصت های شغلی را فراهم می کند، پیشرفت های فناوری را تقویت می کند و به توسعه کلی اقتصادی ایران کمک می کند. هم افزایی بین بخش فولاد و خودرو باعث رشد صنعتی می شود و اثر موجی مثبتی را در صنایع مرتبط ایجاد می کند. به گزارش اکوایران؛ بیانیه سیاستی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص صنعت و بازار خودرو، به ارائه 5 اقدام کوتاه مدت و 5 توصیه راهبردی در این زمینه پرداخته است.
- تمام این تلاش ها با هدف کاهش هزینه های طراحی خودرو است اما هر خودروساز با توجه به برنامه ها، امکانات و مقتضیات خود یکی از استراتژی های پلت فرم را بر می گزیند و آن را ملاک کار خود قرار می دهد.
- پس تقاضا برای تعدادی از زیرگروه های سهام خودرویی زیاد می شود، اما عرضه مانند قبل است و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، یعنی افزایش قیمت سهم، که منطق و پشوانه ای ندارد.
- دو خودرو ساز بزرگ کشور ؛ ایران خودرو و سایپا، با میزان تولید تقریبا 103 و 316 هزار دستگاه خودرو سواری، سهم بزرگی را در تولید خودرو های ساخت داخل دارند.
- صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو در ایران، در شهریور 1390 در راستای تجهیز خود به برترین سیستم مدیریت منابع سازمانی دنیا SAP ERP\xa0با شرکت سامه آرا قرارداد مشاوره و پیاده سازی این سیستم را منعقد کرد.
جیم فارلی (مدیرعامل فورد) مدتی پیش اعلام کرد همه خودروهای فورد از سال ۲۰۲۳ به نرم افزارهایی مثل نقشه گوگل، دستیار صوتی گوگل و نیز پلی استور مجهز خواهند شد. آقای فارلی از عبارت «بازآفرینی صنعت خودرو» برای توصیف همکاری فورد و گوگل استفاده کرد و گفت خودروهای این شرکت به زودی به یک دفتر کار متحرک برای شهروندان تبدیل خواهند شد. اما آیا نصب چند نرم افزار به راستی می تواند به تحولی اساسی در صنعتی با بیش از یک قرن سابقه بینجامد؟ آیا ممکن است حضور غول های دیجیتال سیلیکون ولی در خودروسازی، نگرانی هایی را نیز به همراه آورد. توانمندی های قوی تولید فولاد ایران، این کشور را به عنوان یک صادرکننده بالقوه فولاد برای پاسخگویی به نیازهای صنعت خودروسازی جهانی قرار می دهد.
ایران اراده محکمی برای استحکام روابط دو جانبه با کشورهای منطقه دارد
زمانی که نیاز به رونق صنایع و بازارهای تجاری بود، ناگهان جنگ تحمیلی آغاز شد و بسیاری از صنایع ایران را تحت تاثیر قرار داد که صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس از مونتاژ خودروهای نظامی و جیپ، ایران به یکباره وارد چرخه تولید خودرو شد. به گونه ای که می توان از آن زمان به بعد را به چهار دهه مهم خودروی همچون پیش از انقلاب اسلامی، دهه ۶۰، دهه ۷۰ و دهه ۸۰ تقسیم کرد. اگرچه این صنعت به عنوان یک مدل کسب و کار تغییر چندانی نکرده اما محصولات آن تغییرات زیادی داشته است. واقعیت آن است که خودروهای امروزی همان ویژگی های اولیه را دارند یعنی یک وسیله نقلیه بدون اسب، که کارل بنز و گاتلیب دایملر در دهه ۱۸۸۰ طرح آن را در سر داشتند – چهار چرخ، وزن پایین، سرعت مناسب – اما واقعیت این است که تغییرات ایجاد شده بنیادی هستند.
سومین نشست کمیته انتخابات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب
اصطلاح خودروی ملی اولین بار به یک خودروی سمند اطلاق گردید که در چارچوب برنامه خودکفایی خودروسازی طراحی شد. پس از تولید این خودرو صنعت خودروسازی در کشور رشد گسترده ای پیدا کرد و اکنون نیز خودروهای متعددی تولید و عرضه می شوند. اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تأسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد. پس از چند سال شرکت های سیتروئن، رنو، فورد و بسیاری دیگر از کشورهای نیز با توجه به رشد صنعتی و افزایش طبقه متوسط در ایران، دست با تولید خودرو در ایران زده و این مسئله تا جایی پیش رفت که خودروی فوق لوکسی مانند کادیلاک سویل (معادل کادیلاک سی تی اس فعلی) نیز در فهرست خودروهای تولید ایران قرار گرفت. دوم آن که دولت دخالت وسیعی در صنعت خودرو دارد و بنابراین هر زمان که فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود همه امور تا زمان مشخص شدن نتایج کارها به فراموشی سپرده می شود و به دلیل همین سهم بالا مدیران خودروساز چندان دلسوزی برای کار به خرج نمی دهند زیرا درآمدی از جیب آن ها از بین نمی رود. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه، در زمینه تولیدات خودرو و پیشبرد صنعت خودرو کارهای مختلفی انجام داده است.
در حال حاضر با گذشت 4 ماه از فرمان رئیس جمهور هنوز کیفیت خودرو با چالش های زیادی همراه و خبری از رضایت مندی مردم در حوزه قیمت و کیفیت خودروها نیست. خودروساز همچنان با بهانه های مختلف فقط از تلاش برای رفع زیان انباشته و تحویل خودروها در زمان مقرر به خریداران می گوید و از آن طرف مصرف کننده خودرویی پر از ایرادات فنی و قطعه تحویل می گیرد که باید مدام راهی تعمیرگاه باشد. در بند 7 این فرمان عنوان شد به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل باید هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال 1401 مطلقا ممنوع است و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند. دراین سال ها مذاکرات برای توافق بر سر برنامه هسته ای آغاز شده بود که در سال ۱۳۹۴ به بار نشست و صنعت خودرو ایران وارد دوره جدیدی شد. در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) بسته شد.